Saturday, January 24, 2009

teLor BuSuk??hmm...

ade pengalaman baru ditimba
ari kames lalu merupakan ari pertame aku dirumah slpas sebln meninggalkan
perkare pertame aku nk buat ialah cari makan
aku perhatikan nasi ade,kuah kari pun ade.tpi lauk nye suda abes
lalu aku mencapai sebijik telor ayam utk digoreng..hmm pasti sedap...

lalu aku panaskan minyak di atas kuali
pasti nye utk menggoreng telor itu
setelah aku pastikan minyak itu suda ckup panas,cpat2 aku pecahkan telor itu

malangnye,nasib aku malang
stlh aku pecahkan telor itu,kuning telor yg septutnye kaler kuning itu mnjdik hitam
"bapak r!!telor busuk sial",aku memaki xtentu psal..
bau yg dihasilkan sgt la busok
aku tidak tahu bagaimana nk mnggantikan perkataan 'busuk' itu
sgtlah busuk.seperti bangkai pun ade.smpaikan satu rumah bau

tpi teladan yg ingin aku smpaikan di sini ialah
biler aku pecahkan telor itu kedlm kuali,minyak yg panas itu tidak terima telor itu
telor itu seolah2 tiade perubahan
minyak yg panas tidak mahu menggoreng telor itu

kite sbg manusia ni,jgnlah kite bersikap buruk terhadap org lain
telor busok itu kite tidak kenal kerana ia berkumpul bersame telor2 yg elok
kite xsedar akan kebusukan nye kerana rupenye sguh cantek dan molek
dan kite tidak sedar keburukan seseorg krn dia berkumpul bersame2 org baik2
tpi apabila keburukan seseorg sudah terbukti spt mane telah aku sedari kebusukan telor itu,
mane2 pihak tidak mmpu nk terima,spt minyak panas itu

hakikat nye,berkelakuan baik la di antara kamu
buang segala sikap2 buruk yg terpndam dlm diri msg2

chow!

11 comments:

Amalina said...

that was... deep. O_o

wr0ngsalah said...

makan ja tau..

SuE RaY said...

wow..

aku x sangka ko bley pk n kaitkan sal telur n prangai org..

bgsnyer mcm 2..

aku harap kite x tergolong dlm golongan org telur busuk..

aliaa said...

pergh!
bermakna seyh WAFI!

*amek iktibar*

Syazwan said...

Ada hikmah telur yang busuk kepada kau...
mungkin kau pernah buat busuk kat orang lain...
so, bersihkan la yg busuk itu...
pEaCe.....

Nabilah Farhana Yahya said...

wah bgs a dpt kaitkn pengalmn sendiri ngn sesuatu yg len..salut

Afe Oth said...

tp,
telo tuh xmntk pon jd busuk.

renung"kn.

:)

fatah85 said...

ape2 hal pun, yg pecahkan telor tu salah gak.
tiada alasan untuk kata apa2 reason, tapi, yg pecahkan telor tu salah gak. dalam banyak2 telor yg elok, kenapa si pemecah telor tu dapat telor busuk?? haa..sebab utamanya, si pecah telor pon busuk gak. jangan salahka telor kalau diri tak mandi..tapi jangan mandi minyak panas lak.

kesimpulannya, aku tak mahu jadi telor busuk atau telor molek, aku nak jadi telor bisitk beban..sedap pon sedap gak..

kau nak jadi telor ape lak?

fatah85 said...

tak mau update?
baik delete.
telor busuk.
blog busuk.
org bususk.

Arieff Aizuddin said...

tol 2 fatah

wafi said...

suda update lorh..
hahaha..

aku nk jdik telur bungkus beban la
ok x?
ade smiley atas telur tuh..
hua3